11 Feb
11Feb

זהו פוסט על אוכל.

אבל שלא תטעו, מתכונים לא יהיו פה..:)

מה כן יהיה פה? 

אספר לכם מה אנחנו אוכלים, מצרכי המזון שאנחנו קונים, איך אנחנו קונים ואיך מאחסנים אותם.

מה אנחנו אוכלים? :

אני צמחונית כבר הרבה שנים ומוצרי חלב אני כמעט ולא צורכת (חוץ מגלידה חלבית פעם ב. למרות שיש אחלה גלידות פרווה ו/או טבעוניות!).

 ביצים אני אוכלת פעם ב, רק בצורת "ביצים" (קשות, מקושקשת, שקשוקה או חביתה). אני לא אוהבת לשלב אותם בפשטידות או עוגות..

בשנים האחרונות הפסקתי לצרוך גלוטן .אין לי צליאק למזלי, רק אי נוחות בבטן כשאני אוכלת גלוטן.

לעומתי, בן זוגי אוכל כל :)

אבל מאחר ואני (לרוב) אחראית על קניית מצרכי המזון והבישולים, אני מבשלת עבור כל בני הבית אוכל טבעוני ללא גלוטן.

 נשמע לכם מסובך? האמת שמבחינתי זה הכי פשוט. 

זה אומר שכולנו אוכלים אוכל בריא ,מגוון וטבעי, כלומר אין אצלנו כמעט אוכל מעובד. 

בקיצור: אנחנו אוכלים בעיקר פירות , ירקות, אגוזים, דגנים וקטניות. 

ובאירוך: חלק גדול מהארוחות שלנו זה אורז/קינואה + קטניה + ירק. 

יש גם ימים של פסטה (פסטה רגילה ופסטה מקטניות ללא גלוטן). אנחנו אוהבים במיוחד עם פסטו :)

פעם בשבוע אוכלים לארוחת ערב לחמניה עם ביצה קשה, טחינה/אבוקדו וירקות. הילדים היו שמחים לאכול את זה כל יום..הם משוגעים על ביצים קשות.

אנחנו אוכלים המון ירקות, טריים ו/או מבושלים. חולים על בטטות בתנור!

בין הארוחות:  אז קודם כל אנחנו אוכלים הרבה פירות. בימי סגר ובסופי שבוע, בשעה עשר ,קבוע, זו שעת "חגיגת הפירות". ולפעמים גם ב"מסיבת התה" ב15.30 אנחנו משלבים פרי. וכמובן כשהולכים לגן שעשועים אז לוקחים פירות וסכין.


עוד משהו שנחשב אצלנו נישנוש זה אגוזים ופירות יבשים. יש לנו תמיד מלאי של אלו בהישג יד.

אחת המילים הראשונות של מיקה (בת שנתיים) זה "צימוקים" בספרדית (למי שלא יודע, אני ילידת ארגנטינה ומשתדלת לדבר אל הילדים שלי בספרדית..).

פופקורן הוא כוכב חזק אצלנו. בימי שגרה, כשהג'ינג'ית ישנה בצהריים, אני והילדון מכינים כמות יפה של פופקורן ומתשקשים תוך כדי נישנוש. אנחנו משפחה כה חובבת פופקורן, עד שיש לנו מכונת פופקורן אמיתית! כמו בקולנוע, רק בקטן. רק אל תבקשו ממני לינק..מי שקצת מכיר אותי כבר הבין שאחד הדברים החשובים בעיניי זה צמצום צריכה. המכונה נקנתה הרבה לפני שנהייתי מודעת להשלכות של הרכישות שלנו..וחוצמזה זה באמת רק למשפחות כמונו שאוכלות כמעט כל יום פופקורן..:)

בקיץ נושא הארטיקים חזק פה. כל יום אוכלים. וגם פצפוצי האורז עם שייק. אני מכינה כמות גדולה של שייק עם פירות,עלים ירוקים,  שקדיה/טחינה ומפרישה לארטיקים ביתיים.

אנחנו מכינים באופן קבוע עוגיות פשוטות מקמח כוסמין. זו גם פעילות נחמדה לאחר הצהריים (הילדים לשים וחורצים עוגיות להנאתם) וגם יש לנו אחלה נישנוש , יחסית בריא ומתוק.

גרנולה גם רץ פה חזק. אנחנו מכינים כמות גדולה ומאחסנים בצנצנות (שהיו פעם של סילאן או דבש).

עוד על חטיפים ביתיים וקלים להכנה שאנחנו מכינים, אפשר לקרוא בפוסט על חטיפים.

איך אנחנו קונים ירקות ופירות?

פעם בשבוע אנחנו מקבלים ארגז ירקות אורגניים. הכל (חוץ מהעלים הירוקים) מגיע יחד בארגז קרטון ללא אריזות, שאנחנו מחזירים להם שבוע לאחר מכן לשימוש חוזר.

חוץ מהעובדה שהתוצרת מעולה ומגיעה ללא אריזות ועד הבית, כך מגיעים אלינו הביתה ירקות שבדרך כלל לא הייתי קונה וזה נעים לנו לגוון (כמו פקצ'וי ותפוח אדמה ירושלמי).הכמות שבארגז מספיקה לנו לרוב השבוע , ומה שחסר אנחנו משלימים בסופר השכונתי כשאנחנו קונים פירות.

פירות אנחנו קונים בשקיות ניילון שכבר היו אצלנו בבית או בשקיות בד. כך שלא משתמשים כלל בשקיות פלסטיק חדשות.

אתם בטח סקרנים לגבי התגובות שאנחנו מקבלים בסופר  ..לרוב אין תגובות כלל, לפעמים מישהו שואל וכששומע את הסיבה לשימוש בשקיות מהבית מיד נשמע "כל הכבוד" מלא הערכה..


איך קונים "יבשים" ללא אריזות?

את האגוזים, הקטניות, התבלינים ואפילו את הטחינה שלנו (הר ברכה כמובן) אנחנו קונים בתפזורת (כן, כולל הטחינה) בחנות מקומית כאן בפרדס חנה. אפילו חלבה אני קונה שם בתפזורת מדי פעם.

אני מגיעה עם כלים מהבית. לרוב אלו הכלי פלסטיק המלבניים שיש לכולנו בבית בכמויות. אני שוקלת אותם בקופה, רושמת משקל על הכלי בטוש והולכת למלא את הכלים שלי בכל טוב. במעמד הקופה, עובדי החנות שוקלים את הכלי עם תכולתו ומחסירים את משקל הכלי ,כך שאני משלמת רק על התכולה.

אילו אגוזים, דגנים , קטניות ומצרכים "יבשים" אנחנו קונים? 

אגוזים אנחנו קונים לא קלוי, כדי להנות מהערכים התזונתיים במלואם. שקדים, קשיו, פקאן, אגוז מלך, אגוזי ברזיל (ההמלצה היא לצרוך עד שניים ביום בשל המינרל סלניום שיש בו) ובוטנים (אותם אנחנו קולים עם מלח. אחלה נישנוש מלוח!). שבבי קוקוס וקוקוס טחון  (שהילד טורף עם כפית) גרעיני חמניה, דלעת, פשתן וצ'יה.

פירות יבשים: תמרים, צימוקים, חמוציות ומישמישים טבעיים (לא הכתומים. בהם יש סוכר וזרחן אלא החומים)

יבשים: אורז מלא ולבן, קינואה, קווקר דק (לדייסות) וקווקר שלם (לגרנולה), כוסמת ירוקה (לטורטיות והלחם שאני מכינה לעצמי. הילדים טורפים את הטורטיות ישר מהמחבת :) הכוסמת היא ההצלה שלי מאז שהפסקתי עם הגלוטן.

מבחינת קטניות, אנחנו קונים עדשים שחורות וכתומות. וחומוסים.ולפעמים איזו שעועית.. מודה שיש לי עוד מה להשתכלל שם.

אנחנו קונים גם גרגירי תירס לפופקורן (כאמור, החטיף המלוח המרכזי והאהוב אצלנו)

גם תבלינים אנחנו קונים בתפזורת. 

גם קמחים אני קונה בתפזורת: קמח כוסמין מלא, קמח עדשים כתומות וקמח חומוס.

הקנייה בתפזורת של מצרכי בסיס עוזרת לנו להמנע כמעט לחלוטין מאריזות פלסטיק.


מה אנחנו בכל זאת קונים באריזה? 

איטריות אורז למוקפצים, דפי אורז למגולגלים וצ'יפסים, קטניות קפואות מדי פעם שיהיו לרזרבה בפריזר, קמחים ללא גלוטן להכנת טורטיות ופשטידות (טף, תירס, טפיוקה, קורנפלור).אריזות הפלסטיק הולכות לפח הכתום למיחזור.

פסטות אני קונה את אלו שבתוך קופסאות קרטון עם חלונית קטנה של פלסטיק: של ברילה (עם גלוטן) ושל פליסיה (בלי גלוטן. שהילדים אגב, די מחבבים).

מוצרים שארוזים בצנצנות זכוכית שאנחנו קונים: מייפל, סילאן, דבש, שקדייה, חמאת בוטנים, שמן קוקוס ושמן זית. כשמסיימים אנחנו עושים שימוש חוזר במיכל או לוקחים למיחזור זכוכית.

מבחינת פחיות שימורים (שהולכות לפח הכתום) אנחנו קונים תירס מתוק וחמוצים מדי פעם.

איך אנחנו מאחסנים את כל אלו?

 ממש בקלות.כל הכלים שבהם ערכנו את הקניות, הם עומדים אחד על השני. וקל לראות מה יש בפנים וכמה נשאר בשל היותם שקופים. ישר מהקניות, אני מניחה בערימות על המדף וזהו.


אני מתכננת לכתוב פוסט שלם על איחסון ושימור ירקות ופירות. ברשת יש המון מידע על זה , למי שרוצה לקרוא כבר עכשיו.

אתן רק טיפ קטן ומפתיע: את המלפפונים אני שומרת במקרר בתוך שקית ניילון ומכניסה כף מתכת! זה שומר על הטריות. הסיבה לאפקט המפתיע הזה שנויה במחלוקת אבל התוצאות לא. נסו זאת בבית!

עוד משהו שנשאלתי לגביו כמה פעמים היה נושא האוכל לגן. את האוכל לגן, הילדון לוקח (או לפחות היה לוקח לפני הסגר…), בכלי פלסטיק. פירות, סנדביץ,ירקות חתוכים, הכל נכנס לכלים. וכך נמנעים משקיות פלסטיק גם כאן. תמונה מצורפת.


טיפ נוסף: חשוב מאוד להגיע לקניות עם רשימה! וזאת כדי לא להתפתות למבצעים ולקנייה של דברים שאין צורך אמיתי בהם.


אז עכשיו תורכם!

איך אתם עושים את קניות האוכל שלכם?


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.